سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲

کدام کشورهای جهان به زبان ترکی صحبت می کنند؟

بهترین سایت آموزش زبان ترکی به زبانی ساده و به شیوه زبان مادری

کدام کشورهای جهان به زبان ترکی صحبت می کنند؟

۱۰۲ بازديد


زبان ترکی در درجه اول به دلیل تعداد زیادی از افرادی که به آن صحبت می کنند، زبان مهمی است. 75 میلیون نفر ترکی را به عنوان زبان اول خود صحبت می کنند، که آن را به یکی از 15 زبان اول رایج در جهان تبدیل می کند. ترکی دومین زبان رایج در آلمان است.15 میلیون نفر دیگر ترکی را به عنوان زبان دوم صحبت می کنند.در کل چند کشور به زبان ترکی صحبت می کنند؟ در این مقاله می خواهیم کشورهای ترک زبان و همچنین کشورهایی که ترکی زبان رسمی آن ها نیست اما جمعیت زیادی ترک زبان ساکن آن هستند،بر شماریم.

تاریخچه زبان ترکی

امروزه بیش از 75 میلیون ترک در جهان به زبان ترکی صحبت می کنند. این زبانی است که در ترکیه صحبت می شود و برای قرن ها به عنوان رابط بین اروپا و خاورمیانه عمل کرده است. اما ترکی زمانی زبان یک امپراتوری بود. اگر تاریخ کمی متفاوت بود، بسیاری از کشورهای اروپا می توانستند بسیار بیشتر تحت تأثیر ترکی امروزی قرار گیرند، یا برخی کشورها حتی می توانستند ترک زبان باشند.

 

منشا زبان ترکی چیست و از کجا آمده است؟

ترکی (نام اصلی: Türkçe) ریشه در خانواده زبان ترکی دارد.ترکی متعلق به خانواده زبانی است که شامل سی زبان ترکی است که در شرق اروپا، آسیای مرکزی و سیبری صحبت می شود. تفاوت بین این زبان ها بسیار کمتر از شباهت های نزدیک آنهاست. زبان ترکی تاریخچه طولانی و پیچیده ای دارد، اما اگر مسائل را بیش از حد ساده کنیم، به طور کلی می توان آن را به 2 مرحله اصلی تقسیم کرد. در زمان امپراتوری عثمانی، این زبان تا حدودی تلفیقی از کلمات ترکی، عربی و فارسی بود. در واقع، بسیاری از کلمات ترکی در این مرحله ناپدید شدند و ترکی بسیاری از ویژگی های خود را از دست داد. با این حال، در سال 1928، بلافاصله پس از اینکه ترکیه به عنوان یک جمهوری تأسیس شد، رهبری به نام کمال آتاتورک تغییرات عظیمی را در سراسر کشور ایجاد کرد.یکی از این تغییرات تلاش برای پاکسازی زبان ترکی به وسیله جایگزینی الفبای عربی با الفبای لاتین بود. امروزه بسیاری از لغات ترکی دارای یک کلمه “ترکی جدید” و “ترکی قدیم” هستند.

پروتو-ترکی، 3000 سال پیش در مغولستان امروزی صحبت می شد، جایی که زبان چینی اثر خود را بر جای گذاشته است. قوم ترک در قرون وسطی به تدریج به سمت غرب رفتند و با گسترش سجلوق ترک، ترکی تحت تأثیر فارسی و عربی قرار گرفت. با ظهور امپراتوری عثمانی، ترکی واژگان اروپایی، یعنی فرانسوی را پذیرفت و اصلاحات زبانی آتاتورک، ترکی از تأثیرات فارسی و عربی خود فاصله گرفت و به زبان ترکی امروزی تبدیل شد. ترکی یک زبان واقعا منحصر به فرد است که با ویژگی هایی مانند چسبندگی، هارمونی واکه ها، عدم وجود جنسیت و افعال در انتهای جملات شناخته می شود.

 

چه کشورهایی به زبان ترکی صحبت می کنند؟

ترکی زبان رسمی در ترکیه و قبرس است و در 9 کشور دیگر به عنوان زبان اصلی توسط بخشی از مردم صحبت می شود. جمهوری ترکیه از لحاظ جغرافیایی و فرهنگی به اروپای شرقی، آسیای مرکزی و خاورمیانه متصل است. بنابراین، زبان ترکی و دانش ترکیه برای هر کسی که به تجارت بین‌المللی یا سیاست آن مناطق علاقه دارد، سودمند است. به همین ترتیب، برای دانشجویانی که مشاغل تجاری یا خدمات دولتی را دنبال می کنند، فرصت ها همچنان افزایش می یابد زیرا ترکیه به عنوان یک قدرت اقتصادی جهانی به توسعه خود ادامه می دهد. مطالعه زبان ترکی به شما درک عمیقی می‌دهد که شما را به یک دارایی ارزشمند برای شرکت‌ها، دولت و سایر سازمان‌های متحد با خاورمیانه تبدیل می‌کند.

در سال ۱۹۷۴، ترکیه پس از کودتای نظامی به منطقه شمالی قبرس حمله کرد. از آن زمان تاکنون، قبرسی های ترک، در یک سوم شمالی جزیره زندگی می کنند و قبرسی های یونانی، در دو سوم جنوبی جزیره ساکن هستند. نیروهای سازمان ملل متحد، در مرز گشت زنی می کنند، اما نه سازمان ملل متحد و نه هیچ کشوری غیر از ترکیه، استقلال TRNC را به رسمیت نمی شناسد. همچنین، زبان ترکی توسط گروه های کوچکی از ترکها، که در مناطق تحت امپراتوری عثمانی سابق، هستند، از جمله کوزوو و مقدونیه، که دارای موقعیت رسمی و شهرداری ویژه هستند، به کار برده می شود. همینطور، کشور های عراق، یونان، بلغارستان، رومانی، آلبانی و صربستان، و به علاوه، جوامع مهاجر ترک در کشورهای آلمان، هلند، بلژیک، اتریش، سوئیس و فرانسه نیز به این زبان صحبت می کنند. در کل حدود 77.5 میلیون نفر در سراسر جهان به عنوان زبان مادری خود ترکی صحبت می کنند.

 

جمعیت کل میزان شیوع زبان رسمی منطقه کشور
73,881,000 87/6% بله غرب آسیا 1.ترکیه
2,164,000 2/6% خیر غرب اروپا 2.آلمان
568,000 8/2% خیر شرق اروپا 3.بلغارستان
270,000 0/4% خیر غرب اروپا 4.فرانسه
205,000 2/3% خیر غرب اروپا 5.استرالیا
140,000 0/8% خیر غرب اروپا 6.هلند
96,000 0/9% خیر جنوب اروپا 7.یونان
73,000 3/5% خیر جنوب اروپا 8.مقدونیه
47,000 0/8% خیر شمال اروپا 9.دانمارک
20,000 1/1% خیر جنوب اروپا 10.کوزوو
2,000 0/2% بله غرب آسیا 11.قبرس
             

 

چرا باید زبان ترکی را یاد بگیریم؟

چرا زبان ترکی اینقدر مهم است؟ خوب،نمی خواهیم اغراق کنیم، اما ترکیه واقعاً یکی از مهم ترین کشورهای روی کره زمین است. از آنجایی که این کشور تنها کشوری است که در دو قاره متفاوت واقع شده است، مانند پلی بین اروپا، آسیای مرکزی و خاورمیانه عمل می کند.دلیلی وجود دارد که ناپلئون (رهبر فرانسه) یک بار گفت: “اگر زمین یک ایالت واحد بود، استانبول پایتخت آن می شد”.موقعیت مهم ژئوپلیتیکی ترکیه آن را به یک مهره اصلی در دنیای تجارت بین المللی و محافل سیاسی تبدیل می کند و همچنین یکی از برجسته ترین بازارهای نوظهور در جهان است.ترکیه در مکان بسیار مهمی قرار دارد و دانستن ترکی در را به روی صدها فرصت برای تجارت، مسافرت و کارهای بشردوستانه باز می کند.

ترکیه یکی از مطلوب ترین مقاصد سفر در این سیاره است.سالانه بیش از 25 میلیون گردشگر به ترکیه می آیند و به گفتهTrip advisor این کشور یکی از 10 مقصد برتر گردشگری در جهان است.دانستن زبان ترکی نه تنها دروازه ورود را برای بازدید از این مکان ها باز می کند، بلکه به شما این امکان را می دهد که با مردم محلی ارتباط برقرار کنید، با صاحبان مغازه ها چانه بزنید، بومیان را تحت تاثیر قرار دهید، دوستان ترک پیدا کنید و به شما این امکان را می دهد که بیشتر در مورد فرهنگ ها بیاموزید!

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.